JUNIOR FIRST LEGO 4t

El passat 4 de febrer, l’alumnat de la classe Ginesta de 4t va participar a la Junior First Lego.

Els participants en FLL Jr.:

  • Disenyen i construeixen les seves idees y solucions amb elementos y motors LEGO.
  • Investiguen y resolenels mateixos repetes que els científics d’avui fent servir  la imaginació i el pensament crític.
  • Apliquen conceptes de matemàtiques y ciències a la vida real.
  • Desenvolupen les habilitats i competèncias del s. XXI amb el treball en equip, la resolució de problemes i la comunicació.
  • Comparteixen els seus aprenentatges amb d’altres  equips als events FLL Jr

Enguany, el repte ha estat Creature Craze. L’alumnat va haver d’investigar sobre el món de les abelles i l’importància d’aquestes al nostre planeta. A més a més, van haver de triar un altre animal que compartissin l’hàbitat amb les abelles i, finalment, fer una maqueta amb peces LEGO. Aquest projecte, al qual hi participem des de fa 4 cursos, es porta a terme a l’hora dels divendres de 12 a 1 i també al llarg de la setmana dins d’algunes sessions de les àrees de Medi, Informàtica i Valors. El projecte s’ha desenvolupat durant part del 1r trimestre i part del 2n trimestre.

Els equips participants han estat:

LEGO STAR LEGOWORLD MAGIC LEGO START LEGO

1.Fase d’investigació.

En aquesta primera fa, durant el mes de novembre. L’alumnat ha cercat informació sobre les abelles.

Primer vam posar en comú què en sabíem. Seguidament, ens vam preguntar a nosaltres mateixos què volíem saber sobre les abelles. A partir d’aquí, cada grup va cercar informació per poder respondre a les preguntes què ens havien sorgit. Tots vam cercar informació en llibres, internet, preguntant a les persones del nostre voltant… i amb tota la informació, la vam posar en comú per respondre els nostres dubtes i contrarestar l’informació entre els grups. Cada grup tenia un secretari que escrivia tot allò què era important per cada grup i les conclusions a que havien arribat.

1484306383314 1484306394186 1484642734165 1482224457713

Vols veure més fotografies ? Clica a https://goo.gl/photos/vSQyW37izYVfgpLP7

2. Fase Construcció maquetes abelles.

Enguany, el repte Junior First LEGO ens aportava un petit material LEGO per cada grup. Vam haver de construir una abella i una arna o rusc. Alguns no havíem jugat mai amb LEGO, d’altres érem ben bé experts. Cada grup s’organitzava, uns pensaven disseny, altres anaven a cercar peces, d’altres anaven construint, compartien material i informació amb altres grups…

1484037310022 1484036881017 1484036905919 1484038233339

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/Rp8RJD1SnkQf7EkD7

3. Visita d’un apicultor

El 13 de gener ens va visitar l’Eduardo Dolz, propietari de Mel Dolz, de Montbrió del Camp. Ens va explicar moltíssimes coses sobre les abelles i del procés d’elaboració de la mel. A més a més ens va aportar un valuós material com: la vestimenta dels apicultors, el fumador, un arna, cera d’abelles… i ens va mostrar com posen el pol·len a les cel·les hexagonals, com el tapen amb cera, què és el pròpol·lis, què es un caçapol·len… entre d’altres curiositats. Durant 1 hora i mitja vam aprendre moltes coses sobre les abelles. Moltes gràcies Eduardo per la teva generositat en temps i explicacions!

1484231839651 1484233765462

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/UGrjoKHESspVqcaJ8

4. Fase Investigació 2n animal.

Un cop vam tenir tot el nostre treball fet sobre les abelles, cada grup va decidir estudiar un animal. Els animals triats van ser: l’ós, la formiga, l’oreneta i el gos. Després d’investigar vam centrar el nostre aprenentatge en observar que tenen aquests animals en comú amb les abelles i també en què es diferencien. L’ós menja mel però les abelles li fan mal si li piquen? les formigues són tan organitzades com les abelles? les abelles tenen un sistema de comunicació, i les orenetes? De la mateixa manera que les abelles fan diverses funcions, quines funcions pot fer un gos? Aquestes i d’altres preguntes i respostes van anar sorgint.

Vols  fotografies ? Clica a https://goo.gl/photos/vSQyW37izYVfgpLP7

5. Fase Construcció Maqueta

Vam seguir construint la nostra maqueta. L’alumnat dels 4 grups va fer una maqueta amb l’abella i l’arna, l’animal investigat i alguna màquina que servia per ajudar l’apicultor agafar la mel. Fer la maqueta ens ha posat el repte de saber com resoldre problemes en la construcció del nostre disseny. Trobar peces, col·locar-les correctament, fer, desfer, adequar, decidir… tot un treball de grup.

2017-01-30 15.25.06 2017-01-30 15.25.12

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/Rp8RJD1SnkQf7EkD7

6. Fase Elaboració Mural.

Després d’investigar i fer la nostra maqueta, vam haver de fer els murals il·lustratius. Ha estat una tasca complexa. Vam pintar uns cartrons grans que fossin resistents i grans per poder posar la informació necessària per exposar el nostre treball. Hem posat els nostres escrits fets a ordinadors, hem enganxat fotografies, hem fet els títols de forma artística… i de nou, ens hem hagut de posar d’acord i a vegades cedir als interessos del grup, però ho hem aconseguit! Mireu quins murals que vam fer. També vam fer un super mapa conceptual de les abelles entre els quatre grups.

IMG_4025 IMG_4027

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/zqdUTbqycV4HdPDs6

7. Fase Preparació Exposició Oral

I amb els nostres murals i les nostres maquetes calia preparar l’exposició oral. Havíem de demostrar que havíem treballat molt i que, a més, érem capaços d’explicar-ho. Ens vam organitzar per repartir-nos les explicacions: qui feia la presentació, qui explicava els murals, qui parlava sobre les maquetes, i també molt important, qui parlava sobre com havia estat la nostra convivència i procés del treball. Els nervis ens juguen males passades: em deixo coses per explicar, no miro als companys, m’entrebanco amb les paraules, em cau el micro (gràcies Sami pel micro que ens vas portar per l’assaig)… però poc a poc ens vam anar deixant anar, vam anar corregint errors i vam aprendre com parlar davant del públic.

2017-02-03 08.50.31 2017-02-03 09.17.57 2017-02-03 09.22.02 2017-02-03 09.33.24

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/jNmtCaTMEpNbsLpj9

8. Jornada Junior First Lego 4 de febrer de 2017

Va arribar el dia! Tots preparats, ens vam reunir al Palau Firal i de Congressos de Tarragona. Vam poder compartir l’experiència amb altres equips de les escoles Dr.Alberich i Casas, La Vitxeta i Molinet de Vent. Un total d’11 equips. Mentre uns equips feien exposicions, uns altres feien tallers de jocs i de Kapla (joc de fustes). Va ser una jornada de matí molt enriquidora. Durant l’estona de jocs vam gaudir de les activitats proposades pels monitors. Aviat va arribar el moment que esperàvem: les exposicions. Un presentador molt enrotllat ens anava fent sortir a cada grup al teatre auditori. Vam exposar els nostres treballs davant del públic… i també davant d’un jurat científic que ens va fer preguntes, algunes fàcils i d’altres que ens van fer pensar… però vam superar el repte! i les nostres famílies hi eren allà per fer-nos costat. Ah! i la Cristina i el Fernando, els nostres mestres/entrenadors de LEGO, també hi van ser! I per més sorpresa, per tota la feina feta, ens van obsequiar amb una medalla i un diploma per cada equip.

Mireu!

2017-02-04 09.57.50 2017-02-04 11.03.28 2017-02-04 11.52.52 2017-02-04 12.52.48

Vols veure més fotografies? Clica a https://goo.gl/photos/U7DDdxRZpRtZgUin7

9. L’alumnat de 4t Ginesta ens diu…

  • Jo al principi tenia por perquè em pensava que hauríem de fer coses difícils.
  • He après que per fer 1 gota de mel, les abelles necessiten visitar fins a 100 flors.
  • A mi m’ha semblat molt bé treballar en grup i investigar.
  • Hem après molt sobre les abelles, com que perden el fibló i moren quan piquen… o que el pol·len se’ls hi enganxa a les potes quan van a les flors i mentre volen els hi pot caure i això fa que surtin més flors…
  • M’ha semblat molt bé treballar en grup perquè així sé més coses i perquè agafem moltes idees i muntem coses diferents.
  • Ha estat molt divertit.
  • He après que les abelles utilitzen una dansa per comunicar-se.
  • He après que les abelles quan neixen ja tenen una missió.
  • Les abelles ho tenen molt complicat per picar a l’ós bru perquè aquest té molt de pèl.
  • M’ha sembla molt bé treballar en grup. A vegades ens discutíem però després trobàvem solucions.
  • Quan vam començar el treball em pensava que seria molt més fàcil.
  • Treballar en grup ha estat complicat algunes vegades però ho hem aconseguit.
  • Les abelles estan organitzades igual que altres animals com les orenetes.
  • Pensava que era difícil construir amb LEGO però no ho ha estat tant.
  • Al principi pensava que no acabaríem mai però després vam aprendre a organitzar-nos i a treballar.
  • He après que les abelles defensen el seu rusc.
  • Amb el grup hem après que podem tenir més informació i que podríem aprendre més.